Sołectwo to jednostka pomocnicza gminy. Obszar oraz zakres działania sołectw na terenie naszej gminy i ich organów określa rada gminy w statutach sołectw.
W Gminie Ryczywół mamy 14 sołectw: Dąbrówka Ludomska, Gorzewo, Gościejewko, Lipa, Łopiszewo, Ninino, Piotrowo, Radom, Ryczywół, Skrzetusz, Tłukawy, Wiardunki i Zawady. Niektóre ze sołectw obejmują więcej niż jedną miejscowość.
Dane kontaktowe sołtysów zamieszczone zostały na stronie internetowej Urzędu Gminy
Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys, wspierany w swych działaniach przez członków Rady sołeckiej.
W naszej gminie sołectwa mają do dyspozycji fundusz sołecki. Co roku, do 30 września, mieszkańcy każdego sołectwa biorą udział w zebraniu wiejskim, podczas którego podejmują decyzję o tym, na co przeznaczą środki ze swojego funduszu w nadchodzącym roku. Możliwy zakres jest bardzo szeroki – obejmuje wszystkie zadania własne Gminy (określa je artykuł 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczane na realizację zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 Ustawy o Samorządnie Gminnym.
Art. 7. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3.a) działalności w zakresie telekomunikacji;
4) lokalnego transportu zbiorowego;
5) ochrony zdrowia;
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8) edukacji publicznej;
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11) targowisk i hal targowych;
12) zieleni gminnej i zadrzewień;
13) cmentarzy gminnych;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy;
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.4));
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji. Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Na stronach: http://funduszesoleckie.pl/ oraz http://www.funduszesoleckie.eu/ można znaleźć informacje na temat funduszu sołeckiego oraz ciekawe pomysły na jego realizację.